viernes, 24 de marzo de 2017



CIDADES ASOLAGADAS


ANTIOQUIA.- Asentábase na Limia, e ficou asolagada baixo a Lagoa de Antela. É crenza que na mañanciña do San Xoán, cando o primeiro raio de sol espellea na lagoa, pódese albiscar o campanario, e incrusive pódense ouvir as suas badaladas. Tamén hai quen di que os seus habitantes aínda pasean polas ruas e teñen ollos de peixe cos que esculcan polas xanelas das suas casas.Tívose por grande cidade, rica e poderosa. Sexa como fora, Antioquía existe; primeiro cun ceo de aire, dempois cun ceo de auga, e agora cun ceo de lama, e como proba de que os seus moradores aínda viven, hai que dicir que a beira da lagoa, medran espreitantes unhas flores que se chaman "ollos do anxo da morte".

ANTIOQUIA.- Se asentaba en la comarca de la Limia y quedó sumergida bajo la Laguna de Antela. Es creencia que la mañana de San Juan cuando el primer rayo de sol reluce en la laguna, se puede atisbar el campanario, e incluso se pueden oir sus campanadas. También hay quien afirma que sus habitantes todavía pasean por las calles y tiene los ojos de pez, con los que espían a traves de las ventanas de sus casas.

Tuvo fama de gran ciudad, rica y poderosa. De cualquier modo Antioquía existe; primero lo fué con un cielo de aire, después con un cielo de agua, y ahora con un cielo de lama, y como prueba de que sus moradores todavía viven, hay que decir que en la orilla de la laguna, crecen acechantes unas flores a las que llaman " ojos del angel de la muerte"



BANDOMIL .-Cidade afundida na parroquia de Santaballa, no concello de Vilalba, da que uns din que afundiu por mor dun movemento de terras, e outros por causa dun encanto.

BANDOMIL.- Ciudad hundida en la parroquia de Santaballa en el Ayuntamiento de Vilalba, de la cual unos dicen que se hundió debido a un movimiento de tierras, y otros a causa de un encantamiento.


BOEDO.- Esta cidade está asolagada en San Xoan de Lagostelle, en Guitiriz. Algunhas noites escoitase como o eco dun canonazo que sae de dentro da lagoa.

A lenda di que a Sagrada Familia pasaba polo lugar e pediron xantar sen que ningúen os valera, ata que chegaron a casa mais probe, onde lles dixeron que non tiñan nen pra eles. A virxe pediulle a dona que fixese unha bola ca cinsa da lareira e que a metese no forno. Cando a sacou do forno a Virxe dixolle: É tan certo que esto é bola cocida de pan trigo como que a cidade de Boedo ficará anegada de contado. É así foi como aconteceu.


BOEDO.- Esta ciudad se encuentra sumergida en San Xoan de Lagostelle, en Guitiriz. Algunas noches se escucha como el eco de un cañonazo que sale de dentro de la laguna.

La leyenda dice que la Sagrada Familia pasaba por el lugar y pidieron comida, sin que nadie les ayudase, hasta que llegaron a la casa más pobre en la que les dijeron que ni tan siquiera tenían para ellos. La Virgen le pidió a la señora de la casa que hiciese una bolla con la ceniza del hogar y que la metiese en el horno. Cuando la sacó del horno, la Virgen le dijo: Tan cierto es que esto es torta de pan trigo cocida, como que la ciudad de Boedo quedará sumergida al momento. Y así fué como sucedió.



BRANDOMIL.- Esta cidade foi asolagada pola auga que saiu do Pozo Limideiro.Esto asimílaa a Is, cidade bretona asolagada polas augas dun pozo por culpa da filla do rei.

BRANDOMIL.- Esta ciudad fué sumergida por el agua que salió del Pozo Limideiro. Se asemeja a Is, ciudad bretona sumergida por las aguas de un pozo por culpa de la hija del rey.


BRAÑAS DE SADA.- Neste Concello tamén consta a existencia dunha cidade asolagada.

BRAÑAS DE SADA.- En este Ayuntamiento también consta la existencia de una ciudad sumergida.


BREA.- Cidade desaparecida na Cova do Rei Cintolo, polas malas artes de Tuba de Oretón. Herdou o seu nome Vilamaior de Brea, agora Mondoñedo.

BREA.- Ciudad desaparecida en la Cueva del Rey Cintolo, debido a las malas artes de Tuba de Oreton. Heredó su nombre la parroquia de Vilamaior de Brea, sita en Mondoñedo.


BRETAL.- Outro nome da cidade de Valverde, Malverde ou Reirís, asolagada en Carregal, entre Carreira e Corrubedo.


BRETAL.- Otro nombre con que se denomina a la ciudad de Valverde, Malverde o Reirís, sumergida en Carregal, entre Carreira y Corrubedo.



A CORUÑA.- Na enseada do Orzán, na Coruña, está asolagada unha antiga cidade da que aínda podense albiscar as rúas, prazas, casas e igrexas.É ben posible que A Coruña fose a cidade de Crono, deus dos Infernos, tamén chamado Xerión e que Orzán pode vir de Orco.

A CORUÑA.- En la ensenada del Orzán, en A Coruña, está sumergida una antigua ciudad de la que todavía se pueden atisbar las calles, plazas, casas e iglesias. Es muy posible que A Coruña fuese la ciudad de Crono, dios de los Infiernos, llamado también Gerión y que Orzán proviene de Orco.


DUIO.- Cidade devorada polo mar, a cal estaba entre os cabos Fisterra e Nave, en San Vicenzo de Duio, en Fisterra, e nela alzábanse a "ara solis" que adoraban os primitivos habitantes.

Para algúns Duio era a principal cidade da Raiña Lupa. A sua morte o gobernador da mesma causou moitos atrancos ós portadores do corpo e a cidade ficou asolagada.

Outros din que foi que foi destruida por un incendio, ordeado polo rei suevo Rechila, por serén os cristiáns de Duio os que destruían símbolos das crezas dos suevos.

Sexa como fose Duio desapareceu, e da mesma tan só quedaron dous bois de pedra, os Bois de Gures, e unha muller que se transformou en serea, sendo hoxe chamada a Serea de Fisterra.


DUIO.- Ciudad devorada por el mar, y que estaba situada entre los cabos Fisterra y Nave, en San Vicenzo de Duio, en Fisterra, y en la que se alzaba el "ara solis" que era adorada por sus primitivos habitantes.

Para algunos Duio fué la ciudad principal de la Reina Lupa. A su muerte el gobernador de la misma causó muchas dificultades a los porteadores del cuerpo y la ciudad quedó sumergida.

Otros dicen que fue destruida por un incendio, provocado por el rey suevo Requila, por ser los cristianos de Duio los que destruían los simbolos de las creencias de los suevos.

Sea como fuese Duio desapareció, y de la misma tan solo quedaron dos bueyes de piedra, los Bueyes de Gures y una mujer que se transformó en sirena, siendo actualmente conocida como la Sirena de Fisterra.



EIMIL.- Cidade asolagada situada ós pés do castro de Gondaísque (Vilalba). Cando chove, a auga apózase no lugar que ocupaba a cidade e aínda vense nalgúns días os reflexos da torre da igrexa da vila.

EIMIL.- Ciudad sumergida situada al pié del castro de Gondaísque en Vilalba. Cuando llueve, el agua se apoza en el lugar que ocupaba la ciudad y aún se pueden ver algunos días los reflejos de la torre de la iglesia de la villa.


ESTABAÑON.- Na praia da Area, próxima a Viveiro, apareceron traves de madeira e pavimento das rúas que se supón pertenceron á cidade de Estabañón. Polo San Xóan soen escoitarse as badaladas das campás que saen do profundo do areal.

Os habitantes desta cidade dedicábanse á caza da balea, e non eran xente moi hospitalaria.

Conta a lenda que Cristo achegouse a Estabañón a pediulle esmola a un zapateiro da vila, ao que este negouse, polo que Cristo exclamou: "Arrevírate vila, co de abaixo cara enriba", e unha onda inmensa cubriu a cidade.

Esto é un exemplo de cidades tragadas pola area, como Vilachá, ou as cidades de Montoise e Escoublac na Bretaña francesa.


ESTABAÑÓN.- En la playa de Area, próxima a Viveiro, aparecieron vigas de madera y pavimento de las calles que se supone pertenecieron a la ciudad de Estabañón. Por San Juan suelen escucharse las campanadas de las campanas que provienen del fondo del arenal.

Cuenta la leyenda que Cristo se acercó a Estabañón y pidió limosna a un zapatero de la villa, negándosela este, por lo que Cristo exclamó: "Retuércete villa, con lo de abajo hacia arriba", y una inmensa ola cubrió la ciudad.

Este es un ejemplo de ciudades tragadas por la arena, como Vilachá, o las ciudades de Montoise y Escoublac en la Bretaña francesa.



ESTAMBÓN.- A cidade de Estambón está asolagada baixo o lago de Carucedo no Bierzo.


ESTAMBÓN.- La ciudad de Estambón está sumergida bajo el lago de Carucedo en el Bierzo.


FEAL GRANDE.- En Candais de Montoxo (Cedeira), hai unha cidade enterrada. Conta cun pozo insondable, o Pozo de Feal. Hai ocasións nas que é o desbordamento dun pozo o que causa a desaparición da cidade.

FEAL GRANDE.- En Candais de Montoxo (Cedeira), hay una ciudad enterrada. Cuenta con un pozo insondable, el Pozo de Feal. Hay ocasiones en las que és el desbordamiento de un pozo el que causa la desaparición de la ciudad.


FERREIRA.- A cidade asolagada de Ferreira está en San Xoan de Ferreiros, en Barcala, nunha lagoa.

FERREIRA.- La ciudad sumergida de Ferreira, está en San Juan de Ferreiros, en Barcala, en una laguna.


FIGUEIRA.- Cidade baixo o mar en Muxía, ó pé do Corpiño de Chorente. Tamén chamada Vilaverde ou Valverde.


FIGUEIRA- Ciudad bajo el mar al lado de Muxia, y al pie del Corpiño de Chorente. También se le llama Vilaverde o Valverde.


GAIFAR.- Cidade enterrada, sen que se coñezan as causas no Castro de Nigrán.

GAIFAR.- Ciudad enterrada, sin que se conozcan las causas en el Castro de Nigrán.


IGREXA DE AREAS.- Neste lugar da parroquia do mesmo nome en Antas de Ulla, aterrouse toda a igrexa de Santa Cristina, aás a imaxe da santa, que aboiou.

IGREXA DE AREAS.- En este lugar de la parroquia del mismo nombre en Antas de Ulla, se enterró toda la iglesia de Santa Cristina, salvo la imagen de la santa, que flotó.


IGREXA DE LEBESENDE.- No lugar de Lebesende, en Antas de Ulla, está aterrada outra igrexa. Só se salvou a imaxe de San Pedro, que quedou no cumio.

IGREXA DE LEBESENDE.- En el lugar de Lebesende, en Antas de Ulla, está enterrada otra iglesia. Solo se salvó la imagen de San Pedro, que quedó en la cumbre.

IGREXA DE TROLLO.- Aterrada na parroquia de Rioaveso, en Vilalba. Un día que había unha voda o mozo, ó entrar na igrexa cagouse en Deus, e ó intre afundiuse a igrexa con convidados, cura e contraentes. Suponse que debeu afundir de lado e pola parte de sancristía que quedou ca porta aberta, pois os veciños, petando no chan, son quen de localizar fácilmente para onde lle queda a entrada.

IGREXA DE TROLLO.- Enterrada en la parroquia de Rioaveso, en Vilalba. Un día que había una boda el novio, al entrar en la iglesia se cagó en Dios y al momento se hundió la iglesia con convidados, cura y contrayentes. Se supone que se debió hundir de lado y por la parte de la sacristía la cual quedó con la puerta abierta, dado que los vecinos, golpeando en el suelo, pueden localizar fácilmente por donde queda la entrada.


ILLA DE SAN BARTOLOMEU.- Sita na Barquiña, en Barros (Noia). Baixo as augas do mar pódense ver ás veces os restos dunha cidade asolagada e tamén unha calzada pola que os seus moradores se achegan a terra en ocasións.

ILLA DE SAN BARTOLOMEU.- Situada en A Barquiña, en Barros (Noia). Bajo las aguas del mar se pueden ver en oasiones los restos de una ciudad sumergida y también una calzada por la que sus moradores en ocasiones se acercan a tierra.


LAGO.- San Martiño de Lago está en Maside. A Virxe que andaba polo mundo achegouse alí e pediulles pan a unhas mulleres que estaban a cocelo, pero estas fixeron un pan de farelo que logo llo negaron. Tan só unha pastoriña que estaba nas aforas da vila, deulle todo o pan que levaba con ela, polo que a Virxe dixo: Lago te asulago; co de arriba para abaixo; que quede esta rapaciña; con esta cadeliña. E a vila ficou asolagada.

LAGO.- San martiño de Lago está en Maside. La Virgen que andaba por el mundo se acercó allí y les pidió pan a unas mujeres que estaban cociéndolo, pero estas hicieron un pan de salvado que luego se negaron a darle. Tan solo una pastorcita que andabua por las afueras de la villa le dió todo el pan que llevaba, por lo que la virgen dijo: Lago te sumergo; con lo de arriba para abajo; que quede esta muchachita, con esta perrita. Y la villa quedó sumergida.


LAGOA SACRA.- En A Estrada, hai unha lagoa duns vinte ferrados de extensión. Nas suas proximidades houbo unha grande batalla con moitos mortos, polo que botaron os cadavres á auga. Logo amurallaron a lagoa para que ninguén os profanase. Aínda vense restos da muralla. Esta crenza está relacioada coas das cidades mergulladas, moitas delas conquistadas por Carlomagno.

LAGOA SACRA.- En A Estrada, hay una laguna de unos cien metros de extensión por cada lado . En sus proximidades hubo una gran batalla con muchos muertos, por lo que echaron los cadáveres al agua. Luego amurallaron la laguna para que nadie los profanase. Aún se pueden ver restos de la muralla. Esta creencia está relacionada con las de las ciudades sumergidas, muchas de ellas conquistadas por Carlomagno.


LEBAÑÓN.- Outro xeito de nomear a lagoa de Estabañón.

LEBAÑÓN.- Otra forma de nombrar la laguna de Estabañón.


LUCERNA.- Cidade dos mouros sitiada e conquistada por Carlomagno. Din que onde estaba a cidade hai agora un lago moi fondo e moi negro, no que viven peixes de gran tamaño e de cor negra.

LUCERNA.- Ciudad de los moros, sitiada y conquistada por Carlomagno. Se dice que donde estaba la ciudad hay ahora un lago muy profundo y muy negro, en el que viven peces de gran tamaño de color negro.


MALVERDE.- Cidade asolagada sita na lagoa de Carregal, en Corrubedo. Estaba habitada polos mouros, pero os Doce Pares de Francia, xunto con Roldán vencérenos e condeáronos ó asolagamento. Nun penedo próximo ficou como proba unha pegada do cabalo de Roldán.

MALVERDE.- Ciudad sumergida, situada en la laguna de Carregal, en Corrubedo. Estaba habitada por los moros, pero los Doce Pares de Francia, junto con Roldán los venieron y los condenaron a la sumersión. En un peñasco próximo quedó como prueba una huella del caballo de Roldán.

PENA DAS ÁNIMAS.- Á entrada da Ría da Coruña hai unha cidade asolagada, xunta á Pena dás Ánimas, nome que resulta moi evocativo. En ocasions óense as campás da igrexa e vense as rúas e os edificios da mesma.

PENA DAS ÁNIMAS.- A la entrada de la Ría de A Coruña, hay una ciudad sumergida, junto a la Peña de las Ánimas, nombre que resulta muy evocador. En ocasiones se oyen las campanas de la iglesia y se ven las calles y los edificios de la misma. 

PETRONIA.- Cidade asolagada na parroquia de San Martiño de Duio, no lugar de Lagosteira, en Fisterra. Hai quen pensa que pode ser Duio, que será, logo, unha cidade asolagada ambulante, e pode ser. Nela sobrevive unha serea.

PETRONIA.- BCiudad sumergida en la parroquia de San martiño de Duio, en el lugar de Lagosteira, en Finisterre. Hay quien cree que puede ser Duio, por lo que serría en ese caso una ciudad sumergida ambulante, y puede que sea así. En ella mora una sirena.

REIRIS.- Cidade asolagada na lagoa de Carregal, entre Carreira e Corrubedo. Leva tamén outros nomes, como Valverde, Malverde, etc. Un rei mouro estranxeiro pretendia a filla do Rei de Reirís, porque era boa e servicial, pero ela non o quería. Tampouco o queria o seu pai, pois o mouro era mouro, ou sexa de pel escura e xentil, e ademais meigo coa tódolos mouros. Entón o estranxeiro vingouse provocando un cataclsimo que asolagou para sempre a cidade, mais el levou tamen o seu castigo quedando convertido en Boi Bruón.

REIRIS.- Ciudad sumergida en la laguna de Carrega, entre Carreira y Corrubedo. Tiene también otros nombres, como Valverde, Malverde, etc. Un rey  mouro extranjero pretendía a la hija del Rey de Reiris, dadoq ue ella era buena y servicial, pero ella no lo quería. Tampoco lo queria sy padre, dado que el mouro era de piel muy oscura y pagano, como todos los mouros. Entonces el extranjero se vengó probvocando un cataclismo que sumergió la ciudad para siempre, pero el se llevó su castigo quedando convertido en el Boi Bruón.

REIRIZ.- Cidade asolagada no monte Serrapio, próximo ó lugar do Grove en Mondoñedo, e á cova da Furada dos Cas, por obra de un mago.

REIRIZ.- Ciudad sumergida en el monte Srrapio, próximo al lugar del Grove en Mondoñedo, y a la cueva  de la Frada de los Cas, por obra de un mago.

SIRVES.- Outro nome que se lle da a cidade de Reirís.

SIRVES.- Es otro nombre que se le da a la ciudad de Reirís.

TEIXIDELO. Na aldea de Teixidelo, que pertence á parroquia de Régoa e ó concello de Cedeira, está viva na tradición oral a existencia dunha cidade asolagada. Está mesmo a carón de Teixido e moi pretiño dun lugar chamado Pozo de Inferno.

TEIXIDELO:- En la aldea de Teixidelo, que pertenece a la parroquia de Régoa y al ayuntamiento de Cedeira, está viva en la tradición oral, la existencia de una ciudad sumergida. Está mismo junto a Teixido y muy cerquita de un lugar llamado Pozo del Infierno.

TRABA.- No areal de Traba, entre Camelle e Boaño, hai unha cidade asolagada na lagoa, a cidade de Valverde ou Vila Valverde. Cando chegou alí Cristo, unhas mulleres encirráronlle os cans. Un deles traboulle unha perna a Xesus e da ferida brotou tanto sangue que asolagou a cidade.

TRABA.- En el arenal de Traba, entre Camelle y Boaño, hay una ciudad sumergida en la laguna, la ciudad de Valverde o Villa Valverde. Cuando llegó allí Jsucristo, unas mujeres le  azuzaron los perros. Uno de ellos le mordió en una pierna a Jesús y de la herida brotó tanta sangre que inundó la ciudad.

TROIA.- Cidade asolagada na lagoa de Roxal, en Xubia (Neda) á que tamen se lle chama Valverde. Tamén hai outra co  mesmo nome no monte Facho en Dozón no concello de Cangas do Morrazo. Os moitos pecados dos seuas habitantes causaron o asolagamento.

TROIA.- Ciudad sumergida en la laguna de Roxal, en Xubia (Neda) a la que también se le llama Valverde. También hay otra con el mismo nombre en el monte Facho en Dozón en el ayuntamiento de Cangas do Morrazo. Los muchos pecados de sus habitantes ocasionaron su inundación.

VAL DE SAN PEDRO.- Nun val chamado de San Pedro, en Fornelos de Montes, existiu unha aldea e unha capela adicada ó santo. A aldea e a capela afundíronse nunha lagoa,  Só se salvou a imaxe do santo pola que houbo despois unha disputa entre dous lugares.

VAL DE SAN PEDRO.- En un valle llamado de San Pedro, en Fornelos de Montes, existió una aldea y una capilla dedicada al santo. La aldea y la capilla se hundieron en una laguna. Solo se salvó la imagen del santo, por la cual huboo después una disputa entre dos lugares.

VAO:- Na praia do Vao, de Coruxo, en Vigo, hai una cidade asolagada.

VAO.- En la playa de Vao, en Coruxo, en Vigo, hay una ciudad sumergida.

VEIGA DO REAL.- Cidade asolagada pola chuvia nun lugar do mesmo nome en Montouto (Abadín). Vivían nela unhas señoras encantadas que tralo asolagamento trasladaron a sua  residencia ó Pozo do Xistral no que nace o Eume.
Estas donas saen a peitearse  á beira do rio e teñen un cadelo, un cerrulo pequeno moi temido na bisbarra. Anda tras das ovellas e cando as pilla, vainas guindar ó Pozo do Real, un burato escuro e sen fondo que devora todo, e que está no mesmo lugar onde antes estivo a cidade de Veiga Real.

VEIGA DO REAL.- Ciudad sumergia por la lluvia en un lugar del mismo nombre en Montouto (Abadín). Vivián en ella unas señoras encantadas que tras la inundación trasladaron su residencia á Pozo do Xistral en el que nace el Eume.
Estas señoras salen a peinarse a la orilla del rio y tienen un perrito pequeño que es mui temido en la comarca. Anda detrás de las ovejas y cuando las coge, las va tirar al Pozo do Real, un agujero oscuro y sin fondo que lo devora todo, y que está en el mismo lugar donde antes estuvo la ciudad de Veiga Real.

VERIA.- Cidade principal dos Baluros. Está agora no fondo da lagoa de Cospeito, e tamén se chama Verial. En tempos de moita seca poden verse trabes e pedras, pucheiros e cazolas. Os baluros adoraban unha serpe xigantesca, chamada Saavedra, ata que un dos seus habitantes, Alceo, matouna.

VERIA.- Ciudad principal de los Baluros. Está ahora en el fondo de la laguna de Cospeito, y también se llama Verial. En tiempos de mucha sequía se pueden ver las vigas y piedras, asi como pucheros y cazos. Los baluros adoraban a una serpiente gigantesca, llamada Saavedra, hasta que uno de sus habitantes, Alceo, la mató.

VILACHÁ.- A cidade enterrada de Vilachá o San Miguel de Vilachá, está na praia de Arealonga, entre as parroquias de Santiago e San Miguel de Reinante en Barreiros. No tempo dos mouros, esta cidade á beira do mar foi conquistada por estes, e puxeron especial inquina en pasar a coitelo ós cristians, polo que dempois levaron un merecido castigo. Unha noite de repente embraveceuse o mar e empezou a chover a cachón; o Río da Barranca desmadrouse e o mar subiu ata enrriba de todo, máis enriba ca nunca, ata que cubriu por completo Vilachá. Só se salvaron tres casas que tiñan escudo cristián e que eran as máis afastadas río enriba. Aínda pódese ver hoxe unha, que é un muiño e a última casa da aldea, a máis próxima ó mar a que tamén se lle pode ver o escudo. Vilachá esta debaixo da area.

VILACHÁ.- La ciudad enterrada de Vilachá o San Miguel de Vilachá, está en la playa de Arealonga, entre las parroquias de Santiago y San Miguel de Reinante en Barreiros. En tiempo de los mouros, esta ciudad a orillas del mar fué conquistada por estes y pusieron especial inquina en pasar a cuchillo a los cristianos, por lo que después llevaron un merecido castigo. Una noche se embraveció el mar de repente y empezó a llover a borbollones; el río de la Barranca se desmadró y el mar subió hasta arriba de todo, mas alto que nunca, hasta que cubrió por completo Vilachá. Solo se salvaron tres casas que tenían escudo cristiano y que eran las más apartadas río arrriba. Aún se puede ver hoy una, que es un molino y la última casa de la aldea, la más próxima al mar que también a la que también se le puede ver el escudo. Vilachá está debajo de la arena.

 


No hay comentarios:

Publicar un comentario