sábado, 26 de marzo de 2016

LITOLATRÍAS

PENAS.- Moitas das penas que tanto proliferan na Galiza, teñen para as nosas  xentes do rural algo de misterioso, ata o punto de crelas dotadas de virtudes curativas.

PENAS.- Muchas de las peñas que tanto proliferan en Galicia, tienen para nuestras gentes del rural algo de misterioso, hasta el punto de creerlas dotadas de vitudes curativas.
PENA ABALADA OU ABALADOIRA.- Nome que se da ás penas oscilantes, moimentos megalíticos que uns cren debidos a propria natureza, e outros a man do home. Esas penas xa inspiraban veneración ós celtas; suponse que servían para adiviñación e para que, abaneándoas, probasen a sua inocencia os culpados. Algunhas posúen unha canle de desaugue, e outras posúen curiosas insculturas. As suas xigantescas proporcions non empecen que ó menor pulo fagan oscilacions sorprendentes.

PENA ABALADA OU ABALADOIRA.- Nombre que se da a las peñas oscilantes, monumentos megalíticos que unos creen debidos a la propia naturaleza, y otros a la mano del hombre. Esas peñas ya inspiraban veneración a los celtas; se supone que servían de adivinación y para que, cimbreándolas, probasen la inocencia de los culpables. Algunas poseen un canal de desagüe y otras poseen curiosas insculturas. Sus gigantescas proporciones no impiden que al menor impulso hagan oscilaciones sorprendentes.
PENA CABALGADA.- Laxa montada encol de duas pedras verticais que forma o dolme que en tempos prehistóricos era sartego ou moimento funerario.

PENA CABALGADA.- Losa montada sobre dos piedras verticales que forma el dolmen que en tiempos prehistóricos era sepulcro o monumento funerario.
PENA CORNEIRA.- Masa rochosa e granítica que se ergue no val do río Avia, e presenta fantásticas formas de enormes proporcions. Cren alguns eruditos que as formas que amosan tales rochas poidesen selos ídolos ou as gastadas efixies dunha relixión pagá.

PENA CORNEIRA.- Masa rocosa y granítica que se levanta en el valle del río Avia, y presenta fantásticas formas de enormes proporciones. Creen algunos eruditos que las las formas que muestras tales rocas pudiesen ser los ídolos o las gastadas efigies de una religión pagana.
PENA CORVEIRA:- Encol dela debían xuntarse mancheas de corvos; velaí o seu nome.

PENA CORVEIRA.-  Sobre ella debían juntarse manadas de cuervos; de ahí su nombre.
PENA DA COSTELA.- Así se chama a unha especie de altar natural, constituido por unha pedra de metro e medio de alto, encol do que se atopa montada outra pedra grande, podéndose ver polo espacio que hai no medio unha cubeta e unha canle que se supón serviron para sagrificios humans.

PENA DA COSTELA.- Así se llama a una especie de altar natural, constituido por una piedra de metro y medio de alto, sobre la que se encuentra montada otra piedra grande, pudiéndose ver por el espacio que hay en el medio una cubeta y un canal que se supone sirvieron para sacrificios humanos.
PENA DA MAROLA.- Penedo que sobresae do mar á entrada da Ría de Betanzos e Sada.

PENA DA MAROLA.- Peñasco que sobresale del mar a la entrada de la Ría de Betanzos y Sada.
PENA DA MOURA.- Nome dado a un enorme penedo que existe na comarca de Melide e que posúe excavacions no seu alto.

PENA MOURA.- Nombre que se le da a un enorme peñasco que existe en la comarca de Melide y que posee excavaciones en lo alto.
PENA DA NOGUEIRA.- Penedo, que sen dúbida, deu nome a vexetación de nogueiras que a rodea. Atópase moi preto dunha aldea da Fonsagrada.

PENA DA NOGUEIRA.- Peñasco, que sin duda, dió nombre a la vegetación de nogales que la rodea. Se encuentra muy cerca de una aldea de A Fonsagrada.
PENA DA ROBALIZA.- Pena que bañan as augas do mar do Orzán, na Coruña, que cecais deba o seu nome ó feito de servir de asento estratéxico para os pescadores de cana de outros tempos.

PENA DA ROBALIZA.- Peña que bañan las aguas del mar del Orzán en A Coruña, que quizás deba su nombre al hecho de servir de asiento estratégico para los pescadores de caña en otros tiempos.
PENA DE RODAS.- Cada un dos dous enormes monolitos que se erguen no concello de Outeiro de Rei, illados de toda outra eminencia pétrea, que os naturais do país respectan con supersticioso temor, pois cren que se se lles apricara o barreno, xurdiría con estoupido unha fonte de pez fervendo que arrasaría a comarca.

PENA DE RODAS.- Cada uno de los dos enormes monolitos que se yerguen en el municipio de Outeiro de Rei, aislados de toda otra eminencia pétrea, y que los naturales de la zona respetan con supersticioso temor, pues creen que si se les aplicara un barreno, surgiría con el estallido una fuente de pez hirviendo que arrasaría la comarca.
PENA DAS DONAS.-Pena de gran tamaño e moita altura no concello de Pantón a beira do río Sil, pero a que non se lle atribúe fundadamente carácter relixioso.

PENA DAS DONAS.-Peña de gran tamaño y mucha altura en el municipio de Pantón a la orilla del río Sil, pero a la que no se le atribuye fundadamente carácter religioso.
PENA DA ANTA.- Pena no concello de Vilalba que se supón foi algún moimento megalítico ou pedra miliaria, porque posúe o feitío das pedras fitas.

PENA DA ANTA.- Peña en el municipio de Vilalba que se supone úé algún monumento megalítico o piedra miliaria, porque posee la forma de los menhires.
PENA DO ALTAR.- Sita nun lateral da bocana da ría de Foz, fronte a praia da Rapadoira cuxo nome é inequívoco de que foi utilizada para prácticas relixiosas.

PENA DO ALTAR.- Situada en un lateral de la bocana de la ría de Foz, frente a la playa de la Rapadoira, cuyo nombre es inequívoco de que fué utilizada para prácticas religiosas.
PENA DO CAN.- Nome que recibía un enorme penedo que se ergue na prai do Orzan na Coruña, chamado así debido a que na baixamar únicamente podían permanecer na pena os que se ían bañar, pois logo que as augas suben, queda cuberta pola marea, daí o dito galego de que alí "nin os cans paran".

PENA DO CAN.-Nombre que recibía un enorme peñasco que se levanta en la playa del orzán en A Coruña, llamado así debido a que en la bajamar únicamente podían permanecer en la peña los que se iban bañar, pues después que las aguas suben, queda cubierta por la marea, de ahí el dicho gallego de que allí " ni los perros paran".
PENA DOS CORVOS.- Pena de dificil acceso, perto da Torre de Hércules, constituida por unha especie de penichán da pena na que aparece gravada unha inscripción de grandes caracteres.

PENA DOS CORVOS.- Peña de difícil acceso, cerca de la Torre de Hércules, constituida por una especie de penillanura de la peña en la que aparece gravada una inscripción de grandes caracteres.
PENA DOS NAMORADOS.- Penedo enorme en Ponteareas, diante da que van renova-las promesas as parellas de namorados, seguindo así a tradición que fala dunha filla dos antigos señores do castelo de Vilasobroso, que preferíu morrer antes que quebranta-lo amor que alí se xuraran ela e un campesiño que se chimpou dende o pico da pena.

PENA DOS NAMORADOS.- Peñasco enorme en Ponteareas, delante del que van renovar las promesas las parejas de enamorados, siguiendo así la tradición que habla de una hija de los antiguos señores del castillo de Vilasobroso, que prefirió  morir antes que quebrantar el amor que allí se juraran ella y un campesino que se arrojó desde el pico de la peña.
PENA DOS PENEDOS.- Penedo que se atopa a beira da "pena dos namorados", que se sostén encol doutro penedo, como unha marabilla natural de prodixioso equilibrio.

PENA DOS PENEDOS.- Peñasco que se encuentra a la orilla de la "Peña de los enamorados", y que se sostiene sobre otro peñasco, como una maravilla natural de prodigioso equilibrio.
PENA DOS XENTÍS.- Así chaman en Culleredo a cada un dos enormes balocos que existen no monte Xalo, e que constitúen unha lembranza dos altares naturais de tempos antergos.

PENA DOS XENTÍS.- Así llaman en Culleredo a cada uno de las enormes masas pétreas que existen en el monte Xalo, y que constituyen un recuerdo de los altares naturales de los tiempos antiguos.
PENA DOS XIGANTES.- Rocha de tamaño xigante a caron da "pena dos xentís", no monte Xalo na que algúns historiadores cren ver restos dun culto primitivo.

PENA DOS XIGANTES.- Roca de tamaño gigante al lado de la "peña de los gentiles", en el monte Xalo, y en la que algunos historiadores creen ver restos de un culto primitivo.
PENA FURADA.- Chámanse así aquelas que nalguns santuarios, posúen para as xentes sinxelas do país a virtude de cura-lo tangaraño e outros males sempre que se cumpran os ritos que veñen establecidos segundo a tradición. Na ría de Ribadeo existe un espectacular arco de cantil así chamado.

PENA FURADA.- Se llaman así aquellas que enalgunos santuarios, poseen para las gentes sencillas la virtud de curar el raquitismo y otros males siempre que se cumplan los rituales que vienen establecidos según la tradición. En la ría de Ribadeo existe un espectacular arco de acantilado así llamado.
PENA GATEIRA.- Pena que se atopa no concello de Ourol e que co apelativo gatuno da nome a un casal daquel lugar.

PENA GATEIRA.- Peña que se encuentra en el municipio de Ourol y que con el apelativo gatuno da nombre a un caserío de aquel lugar.
PENA GRANDE.- Penedo enorme que polas suas proporciones extraordinarias deu nome a dúas aldeas dos concellos de Begonte e Muras.

PENA GRANDE.- Peñasco enorme que por sus proporciones extraordinarias dió nombre a dos aldeas de los municipios de Begonte y Muras.
PENA POMBEIRA.- Pena que se ergue próxima as beiras do Sil de curiosas formas e proporcions.

PENA POMBEIRA.- Peña que se levanta próxima a las orillas del río Sil de curiosas formas y proporciones.
PENA REDONDA.- Así chamado todo penedo circular  que abrangue varios feitíos, circular ou lixeiramente esférico.

PENA REDONDA.- Así llamado todo peñasco circular que abarca varias hechuras, circular o ligeramente esférico.
PENA VAQUEIRA.- Nome que se lle da as penas dende as cales os pegureiros gardan as vacas.

PENA VAQUEIRA.- Nombre que se le da a las peñas desde las cuales los pastores vigilan las vacas.

PEDRAS.- As pedras pola sua forma natural, polas propiedades que se lles atribúen, polas pegadas dos deuses ou santos, polo uso que fixeron delas, pola forma e función que a man human lles encomenda, polo que simbolizan ou polas singularidades dalgunhas, capaces de voar e falar, teñen no mundo imaxinario unha función capital. Moitas por non decir a meirande delas foron cristianizadas e integradas nun novo conxunto de crenzas que asumiu en parte as anteriores.

PEDRAS.- Las piedras por su forma natural, por las propiedades que se les atribuyen, por las huellas de los dioses o santos, por el uso que se hizo de ellas, por la forma y función que la mano humana les encarga, por lo que simbiolizan o por la sigularidad de algunas, capaces de volar y de hablar,  tienen en el mundo imaginario una función capital. Muchas por no decir la mayor parte de ellas, fueron cristianizadas e integradas en un nuevo conjunto de creeencias que asumió parte de las anteriores.

Pódese facer a seguinte clasificación:

Se puede hacer la siguiente clasificiación:

ABALADOIRAS.- Pedras de embale, de abalo, abaneantes, baladas, bambeantes, cabalgadas, cabaleiradas, moventes, vacilantes e de abalar.

ABALADOIRAS.- Piedras de balanceo, sacudidas, meneantes, valladas, balanceantes, cabalgatas, caballeradas, movientes, vacilantes y de sacudir.

AMILLADOIROS.- Dende moi antergo na Galiza, tíñase por costume levar unha pedra ata o lugar onde morrera alguén, que tiña por misión acougar a alma do morto, posto que se consideraba que as pedras son almas.

AMILLADOIROS.- Desde muy antiguo en Galicia, se tenía por costumbre llevar una piedra hasta el lugar donde muriera alguien, que tenía por misión sosegar el alma del muerto, puesto que se consideraba que las piedras son almas.

ANTAS.- Son consideradas casas ou mesas das bruxas e das mouras.

ANTAS.- Son consideradas casas o mesas de las brujas y de las mouras.

ARA.- Ou altar, do que se sacan areíñas chamadas pedra de ara que se levan para casa e son útiles contra endiañamentos, meigallos e aollamentos.

ARA.- O altar, del que se sacan arenillas llamadas piedra de ara que se llevan para casa y ón útiles contra endiablamientos, hechizos y aojamientos.

BARCA.- Así chamada a barca pétrea na que veu navegando a Virxe ata Galiza, para visitar o apóstolo Santiago en Muxía. No río Pedras hai un barco pétereo usado por San Xoan; en Santo Adrián en Vilaboa outro onde quedou marcada a popa do barco no que arribou; En Noia a Pena da Arca, a que arribou Noé; a Iria chegou Santiago nunha barca de pedra.

BARCA.- Asi llamada laa barca péterea en la que vino navegando la Virgen hasta Galicia, para visitar el apostol Santiago en Muxía. En el río Pedras hay un barco pétreo usado por San Juan; en Santo Adrián en Vilaboa otro en donde quedó marcada la popa del barco en el que arribó. En Noia la Pena da Arca, a la que arribó Noé; a Iria llegó Santiago en una barca de piedra.

BERCE.- Na lagoa de Doniños hai unha pena cunha pía que fixo de berce no que aboiaron os nenos do matrimonio que se salvou cando foi asolagada a cidade que ficou debaixo da lagoa. Na Pastoriza (Arteixo), está o berce da Virxe.

BERCE.- En la laguna de Doniños hay una peña con una pila que hizo de cuna en la que flotaron los niños del matrimonio que se salvó cuando fué inundada la ciudad que quedó debajo de la laguna. En la Pastoriza (Arteixo) está la cuna de la Virgen.

CAMA DO HOME.- Pedras que semellando camas teñen a propiedade de combater a infertilidade, tendo relacións enriba de elas. Nalgunhas delas deitanse as mulleres enriba a tomar o luar para curar os malos partos. Hai otras pedras transformadas polo home coma o Crismon de Quiroga, no cal servíanse as mulleres para fregándose neles, teren descendencia.

CAMA DO HOME.- Piedras que pareciendo camas tienen la propiedad de combatir la infertilidad, teniendo relaciones encima de ellas. En algunas de ellas se acuestan las mujeres encima a la claridad de la luna para curar los malos partos. Hay otras  piedras transformadas por el hombre como el Crismon de Quiroga, en el cual se servían las mujeres para frotándose en ellos, poder tener descendencia.

CAMA DO SANTO.- Penedos con forma de cama nos que se supón que estivo deitado algún santo.

CAMA DO SANTO.- Peñascos con forma de cama en los que se supone que estuvo acostado algún santo.

CORGOS.- Buratos dos penedos, nos que a auga encorada ten propiedades curativas.

CORGOS.- Agujeros de los peñascos, en los que el agua apozada tiene propiedades curativas.

CROQUES.- Ademáis do costume de acadar intelixencia dándolle croques na fronte o Santo do Croques no pórtico da Groria, hai outras pedras que curan polo mesmo sistema, como a Pena Tallada en Laza, que sanda as dores de cabeza batendo a testa contra a pedra.

CROQUES.-  Además del costumbre de obtener inteligencia dándole coscorrones en la rente al Santo de los Coscorrones en el Pórtico de la Gloria, hay otras piedras que curan por el mismo sistema, como la Pena Tallada en laza, que cura los dolores de cabeza, golpeando la cabeza contra la piedra.

MÁMOAS.- Gardan tesouros que anuncia unha galiña con pitos que sae ó mencer no abrente do día de San Xoan.

MÁMOAS.- Guardan tesoros que anuncia una gallina con pollitos que sale al amanecer en el albor del día de San Juan.

MOLEDROS.- Pedras do Pico Sagro que eran voltas do revés e despois do ofrecerlles unha libación voltaban á posición orixinal. Pola noite somente estaban reservadas para os deuses e as almas. Eran reviradas por mozos en moitos sitios para pedir choiva.

MOLEDROS.- Piedras del Pico Sagro que se ponían del revés y después de ofrecerles una libación volvían a su posición original. Por la noche solamente estaban reservadas para los dioses y las almas. Eran vueltas del revés por jóvenes en muchos sitios para pedir agua.

PEDRA BEZOAR.- Pedra procedente do estómago dos rumiantes, que se usaba como remedio curativo.

PEDRA DE BEZOAR.-  Piedra procedente del estómago de los rumiantes que se usaba como remedio curativo.

PEDRA DA AUGA.- A Pedra da Mazafacha no monte Xalo, reparte e anuncia choiva. No monte Aloia, hai unha pedra da auga que mira cara ó mar e se se lle pon enriba a imaxe de San Xulian, chove. Tamén hai pedras choronas que anuncian choiva cando están húmidas.

PEDRA DA AUGA.- La Pedra da Mazafacha en el monte Xalo, reparte y anuncia lluvia. En el monte Aloia, hay una piedra del agua que mira hacia el mar y si se le pone encima la imagen de San Julian, llueve. También hay piedras lloronas que anuncian lluvia cuando están húmedas.

PEDRA DA MATRIZ.- Pedra que ten forma de matriz e sirve para sandar o histerismo.

PEDRA DA MATRIZ.- Piedra que tiene forma de matriz y sirve para curar el histerismo.

PEDRA DA SERPE.- Baixo esa pedra en Corme, Santo Adrían encantou un exército de serpes, que ainda seguen alí.

PEDRA DA SERPE.- Bajo esa piedra en Corme, San Adrián hechizó un ejército de serpientes, que todavía siguen allí.

PEDRA DAS TREBOADAS.- Na crebadura dun seixo grande en San Xoan da Cova, nacen as treboadas.

PEDRA DAS TREBOADAS.- En la hendidura de un guijarro grande de gran dureza, en San Xoan da Cova, nacen las tempestades.

PEDRA DO COXO.- É un machado de diorita co que se curan algunhas doenzas.

PEDRA DO COXO.- Es un hacha de diorita con el que se curan algunas enfermedades.

PEDRA DO RAIO.- Crese que ven do Ceo como punta de raio, pero mais ben deben ser machados neolíticos. Protexe contra o mesmo raio.

PEDRA DO RAIO.- Se cree que viene del Cielo como punta de rayo, pero más bien deben ser hachas neolíticas. Protegen contra el mismo rayo.

PEDRA DO SOL.- No monte Aloia hai unha pedra que mira cara ó sol nacente; se se quere que haxa sol pousaselle enriba dela a imaxe de San Xulián.

PEDRA DO SOL.- En el monte Aloia hay una piedra orientada hacia el sol naciente;  si se quiere que hay sol se deposita encima de ella la imagen de San Julián.

PEDRA FILOSOFAL.- Usada polos alquimistas para converter calqueira metal en ouro.

PEDRA FILOSOFAL.- Usada por los alquimistas para convertir cualquier metal en oro.

PEDRA DOS CADRÍS.- Mastro da barca na que viaxou a Virxe ata Muxía. Meténdose por debaixo dela cúranse as doenzas lumbares.

PEDRA DOS CADRÍS.- Mástil de la barca en la que viajó la Virgen hasta Muxía. Metiéndose por debajo de ella se curan las enfermedades lumbares.

PEDRAS DOS MOUROS.- Pedras que gardan no seu interior os pazos da Mourindade, cheos de tesouros e riquezas. Os mouros poden abrilas de moitas maneiras.

PEDRAS DOS MOUROS.- Piedras que guardan en su interior los palazios de la Mourindad, llenos de tesores y de riquezas. Los mouros pueden abrirlas de muchas maneras.

PEDRAS QUE SON ALMAS.- Dise que case todalas pedras poden ser almas. En Guitiriz, no Día de Defuntos, non se traballa na terra, por se se remexan as almas e veñan desgracias.

PEDRAS QUE SON ALMAS.- Se dice que case todas las piedras pueden ser almas. En Guitiriz, en el Día de Difuntos, no se trabaja la tierra, por si se revuelven las almas y vengan desgracias.

PEDRAS VOADORAS.- Dise que no Saviñao, partiu uunha pedra polo medio e unha das metades voou ata pousar no Miño.

PEDRAS VOADORAS.- Se dice que en O Saviñao, partió una piedra por el medio y una de las mitades voló hasta depositarse en el Miño.

PENA DOS XIGANTES.- En Toén hai unha pena grande gardada por dous xigantes armados con mazas.

PENA DOS XIGANTES.- En Toén hay una peña grande guardada por dos gigantes armados con mazas.

PENEDO DAS FERRADURAS.- Penas que teñen a pegada visible das ferraduras das cabalgaduras de herois, demos ou santos.

PENEDO DAS FERRADURAS.- Peñas que tienen la huella visible de las herraduras de las cabalgaduras de los héroes, demonios o santos.

PEDRAS FITAS.- Teñen esta interpretación os antigos menhires. Eran lugares de culto e foron cristianizados cunha cruz enriba.

PEDRAS FITAS.- Tienen esta interpretación los antiguos menhires. Eran lugares de culto y fuerons cristianizados con una cruz encima.

PEDRAS FURADAS.- Pedras que teñen un furado no medio polo que pasaban os nenos que tiñan o tangaraño para curalo namentras dicián unha ladaíña. Despois quitabanlle o cativo as roupas e facían un atadallo que colocaban nunha xesta. Se a xesta secaba, o neno morría; e se a xesta medraba o neno curaba.

PEDRAS FURADAS.- Piedras que tenían un agujero en el medio por el que pasaban a niños que tenían el raquitismo para curarlo mientras decían una letanía. Después le quitaban al chiquillo las ropas y hacían un atado que colocaban en una retama. Si la retama secaba, el niño moría; si la retama crecía el niño curaba.

PENEDO DO VENTO.- Na Serra de Capelada, hai un penedo no que nacían os ventos que secaban os froitos. Fai anos fixoselle unha rogativa e púxose unha cruz de ferro enriba para acalmalo.

PENEDO DO VENTO.- En la sierra de la Capelada hay un peñasco en el que nacían los vientos que secaban los frutos. Hace años se le hizo una rogativa y se le puso una cruz de hierro encima para sosegarlo.

PETRIFICADOS.- En Vilamartin de Valdeorras, hai tres penedos de seixo branco que son tres princesas cristiás petrificadas. Foran secuestradas polos mouros e encantadas.

PETRIFICADOS.- En Vilamartin de Valdeorras, hay tres peñascos de cuarzo blanco que son tres princesas cristianas petrificadas. Fueros secuestradas por los mouros y encantadas.

SARTEGOS.-  Moitos son os sartegos de pedra que, por crerse que neles estivo defunto algún santo, son usados ainda hoxe para toda caste de curacions.

SARTEGOS.- Muchos son los sepulcros de piedra, que por creerse que en ellos eastuvo difunto algún santo, son usados aún hoy para toda clase de curaciones.





No hay comentarios:

Publicar un comentario