domingo, 29 de noviembre de 2015

FITOLATRIAS

ALQUIMILA.- Tamén chamada Pé de León e Pata de Lobo. É unha pranta que estiña moi ben as feridas. Segundo a crenza popular, posta en bafos, volve mil veces doncela ás que teñan interese en selo.
ALQUIMILA.- También llamada "Pé de León" y "Pata de Lobo". Es una planta que restaña muy bien las heridas. Según la creencia popular, puesta en vahos , vuelve hasta mil veces doncella a las que tengan ingterés en serlo.
ACIVRO.- Segundo as nosas xentes, ten propriedades máxicas, xa que con unha pola do mesmo, o  "acivriño" e baseandose no libro do "Ciprianillo", se posuen facultades prodixiosas para namorar.
ACIVRO.- Según nuestras gentes, tiene propiedades mágicas, ya que con una rama del mismo, el "acivriño" y baándose en el libro del "Ciprianillo", se obtienen facultades prodigiosas para enamorar.

ACIÑEIRA.- Árbore de feitura e tamaño moi variables, con folla elípticas, arpadas e espiñentas. O seu froito, a landra, utilizouse de sempre no noso pais para alimento do gando porcino. Murguia, dixo que as aciñeiras na Bretaña, tiñan a propriedade de sandar a xente, deixando a sua roupa pendurada das polas, si ben esto na Galiza, faise cos carballos.
ACIÑEIRA.-  Árbol de hechura y tamaño muy variables, con hojas elípticas, dentadas y espinosas. Su fruto, la bellota, se utilizó desde siempre en nuestro país para alimento del ganado porcino. Murguia, dijos que las "aciñeiras" en la Bretaña Francesa, tenían la propiedad de curar a la gente, dejando su ropa colgada de las ramas, si bien esto en Galicia, se hacia con los robles.
AMENEIRO.- Árbore ó que tamen se lle chama "pau do demo". Abondoso en terreos húmidos, e nas lamelas e regueiros de Galiza. A sua madeira, moi apreciada, emprégase para os eixos dos carros, para obras, e incruso, para útiles domésticos; pratos, cuncas, zocos.
AMENEIRO.- Árbol al que también se denomina "Pau do demo". Abundante en terrenos húmedos, y en los pequeños prados y arroyos de Galicia. Su madera, muy apreciada, se emplea para los ejes de los carros, para obras, e incluso, para útiles domésticos: platos, tazas, zuecas.
CARBALLO.- Considerado na antigüidade como unha árbore sagrada, conserva nas crenzas tradicionais, unha serie de virtudes.
Curan a sarna, esfregando o corpo contra eles, e deixando a roupa pendurada das suas polas.
Ó redor de algúns executábanse ritos para curar o tangaraño. Tamén curan afeccions dos osos. Así mesmo, son eficaces contra meigallos, feridas dos ollos, etc.
Arredor dos vellos carballos ergueronse moitos santuarios, pero pouco a pouco foron pasando ós santos as propriedades dos carballos.
CARBALLO.- Considerado en la antiguedad como un árbol sagrado, conserva en las creencias tradicionales una serie de virtudes.
Curan la sarna, frotando el cuerpo contra ellos, y dejando la ropa colgada de sus ramas.
Alrededor de algunos se ejecutaban rituales para curar el raquitismo. También curan afecciones de los huesos. Asimismo son eficaces contra los hechizos, heridas de los ojos, etc.
Alrededor de los viejos robles se levantaron muchos santuarios, pero poco a poco fueron pasando los santos a las propiedades de los robles. 

FLOR DE SANTO ANDRÉ.-É unha flor de resurrección.
FLOR DE SANTO ANDRÉ.- Es una flor de resurrección.

FLOR DE LIROLAI.- Flor con propriedades maravillosas que medra nas ribeiras. É un lirio de cor violeta. Arreda todolos males, incruso a fame e o cansanzo, pero só nas mans dunha persoa inocente.
FLOR DE LIROLAI.- Flor con propiedades marabillosas que crece en las riberas de los ríos. Es un lirio de color violeta. Aleja todos los males, incluso el hambre y el cansancio, pero sólo en las manos de una persona inocente.

HERBA CARALLEIRA.- Herba que só coñecen algunhas mulleres. Aquela que busca o amor dun home, mestúraa con auga é dalla a beber ó desexado.
HERBA CARALLEIRA.- Hierba que solo conocen algunas mujeres. Aquella que busca el amor de un hombre, la mezcla con agua y se la da de beber al deseado.
HERBA CABREIRA.- Nace, pasados sete anos, do bafo que botan pola ventá esquerda do nariz as crías das mulas no primeiro espurrido. Outros din, que nace onde mexan as cabaleirías, despois de sete anos.
Ten moitas virtudes marabillosas: Posta na auga nada contracorrente; se se fregan cartos con ela, volven as mans, desposis de usalos nun pago; abre tódalas as fechaduras; se se segan os prados onda a haxa, chove; protexe contra o hipnotismo e as visións. Segundo o "Ciprianillo" o que atope esta herba e a garde, obriga os Encantos a darlle os tesouros agochados. As meigas úsanla nos seus feitizos.
HERBA CABREIRA.- Nace, pasados siete años, del vaho que hechan por la ventana izquierda de la nariz las crías de las mulas en el primer estornudo. Otros dicen que nace donde mean las caballerías, después de siete años.
Tiene muchas virtudes marabillosas. Puesta en el agua nada contracorriente; si se restriegan cuartos con ella, vuelven a las manos, después de usarlos en un pago; abre todas las cerraduras; si se siegan los prados en los que la haya, llueve; protege contra el hipnotismo y las visiones. Según el "Ciprianillo", el que encuentre esta hierba y la guarde, obliga a los Encantos a entregarle los tesoros escondidos. Las meigas la usas para sus hechizos.
HERBA DE NAMORAR.- É unha pranta leñosa con froles en capítulos, de cor branco ou rosa, que só medra nos confins mais occidentais do mundo, ou sexa, nas costas galegas e o lugar onde mellor medra é en Santo André de Teixido.
HERBA DE NAMORAR..- Es una planta leñosa con flores en capítulos, de color blanco o rosa, que solo crece en los confines más occidentales del mundo, o sea, en las costas gallegas, y el lugar donde mejor crece es en Santo André de Teixido.

HERBA DO AIRE.- Herba que só se pode coller na noite de S. Xoan, antes de que a estrague o sol. Evita o mal de ollo e aplaca tódalas dores.
HERBA DO AIRE.- Hierba que solo se puede cogen en la noche de S. Juan, antes de que la destruya el sol. Evita el mal de ojo y aplaca todos los dolores.
HERBA DOS ENCANTOS.- Úsana para producir encantos. É de froles brancas, dúas antenas, ovario sobresainte, sépalos verdes cara abaixo, follas mates, pelos nos nervos. Medra nos bosques e é tamen a herba das bruxas.
HERBA DOS ENCANTOS.- La usan para producir encantos. La usan para producir encantos. Es de flores blancas, dos antenas, ovario sobresaliente, sépalos verdes hacia abajo, hojas mates, pelos en los nervios. Crece en los bosques y es también la hierba de las brujas.
HERBA ENCANTADA.- É fertilizante e de extraordinario poder.
HERBA ENCANTADA.- Es fertilizante y de extraordinario poder.
HERBA GRILEIRA.- Herba con maravillosas propriedades curativas, que medra nos rios, pozos e aceas. Chámase así, polos grelos que bota.
HERBA GRILEIRA.- Hierba maravillosa de propiedades curativas, que crece en los ríos, pozos y aceñas. Se llama así por las nabizas que echa.

LEÑO.- Nalgunhas comarcas luguesas, logo de limpar a lareira, ácéndese a noite de Nadal un gran lume no que se bota un leño groso, que a de durar todo o ano, acendendoó todolos dias aínda que de noite se apague. Este leño ou tizón que ten certo carácter sagrado e familiar, consérvase relixiosamente para facelo arder no lume cando oorre unha calamidade ou ameaza unha tempestade forte.
LEÑO.- En algunas comarcas lucenses, después de limpiar la piedra del hogar, la noche de Navidad se enciende un gran fuego, en el que se echa un grueso leño, que ha de durar todo el año, encendiéndolo todos los días, aunque por la noche se apague. Este leño o tizón, que tiene cierto carácter sagrado y familiar, se conserva religiosamente para hacerlo arder en el fuego cuando ocurre una calamidad o amenaza una tempestad fuerte.

LOUREIRO.- Árbore con poderes precautorios. Na Terra Chá prántase a carón das casas como elemento de protección.
LOUREIRO.- Árbol con poderes precautorios. En la Terra Chá se planta al lado de las casas como elemento de protección.
NOGUEIRA.- Árbore rica en substancias amargas e tanino. Follas e cortiza empréganse na medicina popular, no interior como purgante e no exterior contra das doenzas do cute. Os paisans gárdanse da sombra da nogueira por crela nociva.
NOGUEIRA.- Árbol rico en sustancias amargas y tanino. Hojas y corteza se emplean en la medician popular, en el interior como purgante y en el exterior contra las enfermedades del cutis. Los paisanos se alejan de la sombra de la "nogueira", porque la creen nociva.
OLIVEIRA.- Árbore relacioada coa morte. Nalgunhas igrexas rurais, poden verse ainda nos adros, oliveiras que dan sombra as sepulturas, cumprindo así a súa función de árbores funerarias e simbolizando a paz das campas.
OLIVEIRA.- Árbol relacionado con la muerte. En algunas iglesias rurales se puede ver todavía en los atrios, "oliveiras" que dan sombra a las sepulturas, cumpliendo así su función de árboles funerarias y simbolizando la paza de los sepulcros.

No hay comentarios:

Publicar un comentario